Žiadosť o štatút mimosúdneho riešenia sporov

 

Mimosúdne riešenie sporov podľa čl. 21 Aktu o digitálnych službách

Článok 21 Aktu o digitálnych službách (Digital Services Act, ďalej ako "DSA") oprávňuje príjemcov služby (ďalej len "príjemca" alebo "používateľ"), vrátane fyzických a právnických osôb, vybrať si akýkoľvek certifikovaný subjekt mimosúdneho riešenia sporov na riešenie sporov týkajúcich sa rozhodnutí online platforiem o moderovaní obsahu a tiež sťažností, ktoré neboli vyriešené prostredníctvom interného systému riešenia sťažností online platformy.

V článku 20 ods. 1 sú uvedené rozhodnutia online platformy, ktoré možno postúpiť subjektu mimosúdneho riešenia sporov:

  1. rozhodnutia o tom, či odstrániť informácie alebo k nim znemožniť prístup, alebo obmedziť ich viditeľnosť;

  2. rozhodnutia o tom či, úplne alebo čiastočne pozastaviť alebo ukončiť poskytovanie služby príjemcom;

  3. rozhodnutia o tom, či zablokovať alebo zrušiť konto príjemcu;

  4. rozhodnutia o tom, či pozastaviť, ukončiť alebo inak obmedziť možnosť speňažovať informácie poskytnuté príjemcami.

Príjemcovia môžu využiť mimosúdne riešenie sporu v ktoromkoľvek štádiu procesu, aj keď nepodali interné odvolanie alebo ho síce podali, ale ešte stále v procese riešenia (článok 21 ods. 1)*.   V článku 21 sa nestanovuje lehota na začatie mimosúdneho riešenia sporu.

Subjekty mimosúdneho riešenia sporov musia byť certifikované koordinátorom digitálnych služieb (ďalej ako “koordinátor”) členského štátu, v ktorom sú tieto subjekty usadené. Certifikácia by mala byť platná vo všetkých členských štátoch. Aby mohli byť žiadajúce orgány certifikované, musia preukázať splnenie kritérií uvedených v článku 21 ods. 3 DSA (ďalej len "certifikačné kritériá").

V certifikačných kritériách sa vyžaduje, aby subjekt mimosúdneho riešenia sporov preukázal, že:

  1. je nestranný a nezávislý, a to aj finančne nezávislý, od poskytovateľov online platforiem a od príjemcov služieb poskytovaných poskytovateľmi online platforiem vrátane jednotlivcov alebo subjektov, ktoré predložili oznámenia**;

  2. má potrebné odborné znalosti v súvislosti s problémami, ktoré sa vyskytujú v jednej alebo viacerých konkrétnych oblastiach nezákonného obsahu, alebo v súvislosti s uplatňovaním a presadzovaním obchodných podmienok jedného alebo viacerých typov online platforiem, čo mu umožňuje účinne prispievať k riešeniu sporu;

  3. jeho členovia sú odmeňovaní spôsobom, ktorý nie je spojený s výsledkom konania;

  4. mimosúdne riešenie sporov, ktoré ponúka, je ľahko dostupné prostredníctvom technológií elektronickej komunikácie a poskytuje možnosť začať urovnávanie sporov a predložiť potrebné podporné dokumenty online;

  5. je schopný vyriešiť spor rýchlym, účinným a nákladovo efektívnym spôsobom a aspoň v jednom z úradných jazykov inštitúcií Únie;

  6. mimosúdne riešenie sporov, ktoré ponúka, prebieha v súlade s jasnými a spravodlivými procesnými pravidlami, ktoré sú ľahko a verejne dostupné, a ktoré sú v súlade s platnými právom vrátane tohto článku.

Právom na prístup k certifikovanému subjektu mimosúdneho riešenia sporov nie je dotknuté právo používateľa podať žalobu na súde. Článkom 21 nie je dotknutá ani smernica 2013/11/EÚ*** a postupy a orgány alternatívneho riešenia sporov pre spotrebiteľov zriadené podľa uvedenej smernice.

Výročné správy zasielajte, prosím, na: office@rpms.sk

_____________________________________________________________________

* V súvislosti s recitálom 59: „Príjemcovia služby by mali mať možnosť vybrať si medzi vnútorným mechanizmom podávania sťažností, mimosúdnym riešením sporov a možnosťou začať – v ktorejkoľvek fáze – súdne konanie.”

** V recitáli 59 sa uvádza, že subjekty, ktoré sa uchádzajú o certifikáciu, ako aj fyzické osoby, ktoré sú v nich zodpovedné za riešenie sporov, musia byť nezávislé a nestranné.

*** Dostupné na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0011

Kalendár podujatí

pondelok utorok streda štvrtok piatok sobota nedeľa
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6