Čo to je ?
Ide o unikátny samoregulačný mechanizmus, ktorý vznikol v roku 2018 ako dobrovoľný rámec na boj proti dezinformáciám v EÚ. Jeho cieľom je zvyšovať transparentnosť online prostredia, obmedzovať šírenie škodlivého obsahu a posilňovať spoluprácu medzi platformami, výskumníkmi a občianskou spoločnosťou. Vznikol ako odpoveď na rastúcu hrozbu dezinformácií, ktoré môžu mať negatívny vplyv na demokratické procesy a oslabovať dôveru verejnosti.
Vývoj Kódexu
2018 - vznik Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií
2022 - revízia Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií
13. 2. 2025 - Kódex postupov proti šíreniu dezinformácií bol oficiálne začlenený do rámca Aktu o digitálnych službách ako Kódex správania v oblasti dezinformácií
1. 7. 2025 - Kódex správania v oblasti dezinformácii na žiadosť signatárov nadobudol účinnosť
Čo je úlohou Kódexu?
Kódex obsahuje 44 záväzkov a 128 konkrétnych opatrení, ktoré sa venujú viacerým oblastiam, ako:
demonetizácia dezinformácií - obmedzenie možnosti zárobku na šírení nepravdivého obsahu,
transparentná politická reklama - sprísnenie pravidiel pri politickej a citlivej reklame,
integrita online služieb - znižovanie vplyvu falošných účtov, botov a manipulatívnych techník,
podpora používateľov - poskytnutie nástrojov na rozpoznávanie a nahlasovanie dezinformácií,
podpora výskumu a overovania faktov - umožnenie prístupu k dátam a spolupráce s odborníkmi,
transparentnosť - pravidelne zverejňovanie správ a opatrení v Centre transparentnosti.
Rada pre mediálne služby a Kódex správania v oblasti dezinformácií
Európska rada pre mediálne služby (EBMS) podporuje svojich členov v rozvoji metodológií monitorovania, spolupráci s relevantnými aktérmi a výmene osvedčených postupov s cieľom čeliť novým a rastúcim výzvam v oblasti dezinformácií. Rada pre mediálne služby v súčasnosti predsedá pracovnej skupine EBMS WG5 (Integrita informačného priestoru), ktorá sa tejto agende aktívne venuje.
Aj keď na Slovensku zatiaľ neexistuje špecifická legislatíva priamo zameraná na dezinformácie, Rada pre mediálne služby využíva záväzky Kódexu v praxi. Na ich základe vytvorila monitorovacie prvky, pomocou ktorých zmapovala predvolebnú kampaň pred predčasnými voľbami do NR SR v roku 2023, pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky v roku 2024 alebo pred voľbami do Európskeho parlamentu v roku 2024.