Mimosúdne riešenie sporov podľa čl. 21 Aktu o digitálnych službách
Článok 21 Aktu o digitálnych službách (Digital Services Act, ďalej ako "DSA") oprávňuje príjemcov služby (ďalej len "príjemca" alebo "používateľ"), vrátane fyzických a právnických osôb, vybrať si akýkoľvek certifikovaný subjekt mimosúdneho riešenia sporov na riešenie sporov týkajúcich sa rozhodnutí online platforiem o moderovaní obsahu a tiež sťažností, ktoré neboli vyriešené prostredníctvom interného systému riešenia sťažností online platformy.
V článku 20 ods. 1 sú uvedené rozhodnutia online platformy, ktoré možno postúpiť subjektu mimosúdneho riešenia sporov:
rozhodnutia o tom, či odstrániť informácie alebo k nim znemožniť prístup, alebo obmedziť ich viditeľnosť;
rozhodnutia o tom či, úplne alebo čiastočne pozastaviť alebo ukončiť poskytovanie služby príjemcom;
rozhodnutia o tom, či zablokovať alebo zrušiť konto príjemcu;
rozhodnutia o tom, či pozastaviť, ukončiť alebo inak obmedziť možnosť speňažovať informácie poskytnuté príjemcami.
Príjemcovia môžu využiť mimosúdne riešenie sporu v ktoromkoľvek štádiu procesu, aj keď nepodali interné odvolanie alebo ho síce podali, ale ešte stále v procese riešenia (článok 21 ods. 1)*. V článku 21 sa nestanovuje lehota na začatie mimosúdneho riešenia sporu.
Subjekty mimosúdneho riešenia sporov musia byť certifikované koordinátorom digitálnych služieb (ďalej ako “koordinátor”) členského štátu, v ktorom sú tieto subjekty usadené. Certifikácia by mala byť platná vo všetkých členských štátoch. Aby mohli byť žiadajúce orgány certifikované, musia preukázať splnenie kritérií uvedených v článku 21 ods. 3 DSA (ďalej len "certifikačné kritériá").
V certifikačných kritériách sa vyžaduje, aby subjekt mimosúdneho riešenia sporov preukázal, že:
je nestranný a nezávislý, a to aj finančne nezávislý, od poskytovateľov online platforiem a od príjemcov služieb poskytovaných poskytovateľmi online platforiem vrátane jednotlivcov alebo subjektov, ktoré predložili oznámenia**;
má potrebné odborné znalosti v súvislosti s problémami, ktoré sa vyskytujú v jednej alebo viacerých konkrétnych oblastiach nezákonného obsahu, alebo v súvislosti s uplatňovaním a presadzovaním obchodných podmienok jedného alebo viacerých typov online platforiem, čo mu umožňuje účinne prispievať k riešeniu sporu;
jeho členovia sú odmeňovaní spôsobom, ktorý nie je spojený s výsledkom konania;
mimosúdne riešenie sporov, ktoré ponúka, je ľahko dostupné prostredníctvom technológií elektronickej komunikácie a poskytuje možnosť začať urovnávanie sporov a predložiť potrebné podporné dokumenty online;
je schopný vyriešiť spor rýchlym, účinným a nákladovo efektívnym spôsobom a aspoň v jednom z úradných jazykov inštitúcií Únie;
mimosúdne riešenie sporov, ktoré ponúka, prebieha v súlade s jasnými a spravodlivými procesnými pravidlami, ktoré sú ľahko a verejne dostupné, a ktoré sú v súlade s platnými právom vrátane tohto článku.
Právom na prístup k certifikovanému subjektu mimosúdneho riešenia sporov nie je dotknuté právo používateľa podať žalobu na súde. Článkom 21 nie je dotknutá ani smernica 2013/11/EÚ*** a postupy a orgány alternatívneho riešenia sporov pre spotrebiteľov zriadené podľa uvedenej smernice.
Výročné správy zasielajte, prosím, na: office@rpms.sk
Rada pre mediálne služby certifikovala Central European Appeals Hub n.o. za orgán mimosúdneho riešenia sporov na základe kompetencie vyplývajúcej z § 110 ods. 3 písm. y) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a článku 21 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2065 z 19. októbra 2022 o jednotnom trhu s digitálnymi službami a o zmene smernice 2000/31/ES. Rozhodnutie je dostupné pod referenčným číslom MRS/1/2025.
Žiadosť o štatút orgánu mimosúdneho riešenia sporov
_____________________________________________________________________