Digitálna éra zásadne ovplyvnila spôsob, akým mladí ľudia prijímajú informácie. Sociálne siete sa stali dominantným zdrojom správ, pričom reklamný obsah sa stále sofistikovanejšie maskuje v podobe influencer marketingu. Medzi mladými ľuďmi klesá vnímanie rozdielu medzi faktickými správami a názorovými článkami, pričom znalosti o vlastníkoch médií či novinároch zostávajú na nízkej úrovni.
Niekoľko dát z posledných z posledných rokov:
1. Nedostatočná schopnosť rozpoznať reklamný obsah na sociálnych sieťach
Až 86,8 % slovenských tínedžerov nerozpoznalo sponzorovaný filmový pás (Reel) na Instagrame od bežného obsahu.
67 % slovenských tínedžerov nerozoznalo sponzorované video od influencera.
71 % slovenských tínedžerov neidentifikovalo reklamu v meme obrázku, hoci bola riadne označená. (Zdroj: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2024)
2. Dominancia sociálnych sietí ako hlavného zdroja informácií
42 % mladých v EÚ získava informácie o politike a spoločnosti predovšetkým zo sociálnych sietí (Instagram, TikTok, YouTube). Na Slovensku je to 39% mladých, konkrétne Instagram ako hlavný zdroj uviedlo 53% mladých na Slovensku, na druhom mieste je Facebook 46%, za ním nasleduje YouTube a TikTok
Spravodajské weby zaznamenali výrazný pokles: na Slovensku sa na ne dnes spolieha iba 27 % mladých, zatiaľ čo v roku 2021 to bolo 46 %. (Zdroj: Eurobarometer, 2025)
3. Narastajúci vplyv podcastov na formovanie názorov mladých
18 % Slovákov považuje podcasty za dôležitý zdroj informácií o politike a spoločnosti, čo je tretí najvyšší podiel v EÚ po Dánsku a Česku.
Podcasty sú dôležitejšie ako informácie zo školy alebo tlačených novín. (Zdroj: Eurobarometer, 2025)
4. Nárast osobných značiek novinárov na úkor tradičných mediálnych inštitúcií
Osobné značky novinárov na sociálnych sieťach majú väčší dosah ako tradičné mediálne domy. (Zdroj: New School Communications, 2025)
5. Zistenia z českého výskumu Mediálnej gramotnosti na ZŠ a SŠ z roku 2022
Problémy s rozlišovaním spravodajstva a názorových článkov
Iba 34 % českých žiakov dokázalo správne identifikovať, v ktorom z dvoch predložených článkov môžu skôr očakávať faktické informácie, čo je o 26 % menej ako v roku 2018.
Väčšina žiakov nebrala do úvahy rubriku, v ktorej bol článok zaradený (Zprávy/Domácí vs. Názory/Komentáře), a rozhodovala sa skôr intuitívne.
Avšak 75 – 80 % žiakov dokázalo presne identifikovať funkciu titulku a rozlíšiť bulvárny od seriózneho.
Neznalosť novinárov a vlastníkov médií
78 % českých stredoškolákov a 85 % žiakov českých základných škôl nepozná meno žiadneho novinára.
Žiaci nepoznajú vlastníkov súkromných médií, no najčastejšie dokázali správne určiť vlastníkov sociálnych sietí.
Nejasnosti pri verejnoprávnych médiách
Viac ako 66 % respondentov správne označilo ČT a ČRo ako verejnoprávne médiá.
Menej ako 50 % žiakov správne odpovedalo na otázky o verejnoprávnosti iných médií, pričom častou odpoveďou bolo „neviem“. (Zdroj: JSNS.cz, 2022)
Projekt Týždne mediálneho vzdelávania prichádza ako odpoveď na tieto výzvy. Poskytne nástroje a informácie na rozvoj mediálnej gramotnosti, kritického myslenia a bezpečného pohybu v digitálnom prostredí. Zlepšenie orientácie v spravodajstve, reklame a overovaní faktov je kľúčom k odolnosti voči dezinformáciám a manipulácii v modernej digitálnej spoločnosti.
Podujatie sa v Českej republike uskutoční už po deviaty raz, tento rok od 19. do 30. mája. Je určený nielen pre základné a stredné školy, ale aj knižnice. Zastrešuje ho Jeden svět na školách, ktorý je jeden zo vzdelávacích programov organizácie Člověk v tísni. K iniciatíve sa po prvý raz pridáva aj Slovensko, prostredníctvom platformy Mediálna gramotnosť+.
Cieľom je pomôcť nielen mladým ľuďom, ale prijímateľom mediálnych obsahov naprieč všetkým generáciám, lepšie porozumieť fungovaniu médií, naučiť ich kriticky myslieť, rozpoznávať manipulatívne techniky a vedieť odlíšiť serióznu žurnalistiku od subjektívnych názorov či reklamy. Mediálna gramotnosť je kľúčovou zručnosťou 21. storočia a jej posilňovanie je nevyhnutné pre zdravé fungovanie spoločnosti.