
Vitajte pri čítaní ďalšieho vydania nášho newslettra.
Ľudská pozornosť sa stala zdrojom zisku. Digitálne platformy cielene pracujú s našou zvedavosťou, emóciami a nedočkavosťou. Nekonečné scrollovanie, pútavé titulky či notifikácie nás vytrhávajú z koncentrácie aj ticha. Výskumy ukazujú, že 78 percent mladých vo veku od 13 do 17 rokov kontroluje svoje zariadenia minimálne raz za hodinu, pričom 46 percent to robí takmer nepretržite. Hoci nelichotivé dáta o používaní technológií a sociálnych sietí hovoria najmä o deťoch a tínedžeroch, ani dospelí na tom nie sú oveľa lepšie.
Nie je to však len o technológiách, je to aj o návykoch, ktoré si sami vytvárame. Ako upozorňuje výskumník Maxi Heitmayer z London School of Economics, až 89 percent interakcií so smartfónom iniciuje samotný používateľ. Myslíme si, že nás rozptyľuje telefón, no často si rozptýlenie vyhľadávame. Hoci máme zariadenie v tichom režime, aj tak ho kontrolujeme. Účinným nástrojom na budovanie odolnosti je zvyšovanie povedomia. Preto sme do tohto vydania newslettra vybrali témy, ktoré pomáhajú porozumieť digitálnym vplyvom a pomenovať, ako nás formujú v každodennom živote.
V aktuálnom vydaní neprehliadnite:
- dokumentárnu sériu Dopamine, ktorá odhaľuje stratégie digitálnych platforiem pri manipulácii s našou pozornosťou,
- pohľad odborníkov z IPčka na fenomén Brainrot, teda sledovanie virálneho obsahu bez kontextu,
- adventný kalendár duševného zdravia od linky VIAC AKO NI(c)K,
- český portál DigiRozhledna, ktorý rodičom pomáha lepšie sa zorientovať v hrách, sieťach a v nastavovaní hraníc v online priestore.
Ďakujeme, že nám venujte vašu pozornosť a želáme vám príjemné čítanie!
Tridsiaty štvrtý prehľad aktivít a inšpirácií z oblasti mediálnej gramotnosti