Ako posilniť myslenie v ére umelej inteligencie? Odpoveď na túto otázku hľadali odborníci, učitelia a psychológovia na konferencii v Prešove, ktorá bola súčasťou Týždňa mediálnej gramotnosti 2025.
Viac než 90 účastníkov a účastníčok sa stretlo v Krajskej knižnici P. O. Hviezdoslava na konferencii „Sila myslenia v ére AI“, ktorú zorganizovala Rada pre mediálne služby v spolupráci s krajskou knižnicou a členmi platformy Mediálna gramotnosť+. Hlavnou témou bola otázka, ako si v digitálnej dobe udržať schopnosť samostatne a kriticky myslieť, a pritom sa nezrieknuť výhod, ktoré ponúka umelá inteligencia.

AI ako pomocník, nie konkurencia
V úvodnej panelovej diskusii vystúpili odborníci z oblasti vzdelávania a psychológie. Zhodli sa, že umelá inteligencia by nemala byť vnímaná ako hrozba, ale ako nástroj, ktorý môže podporiť učenie a kreativitu.
„AI ma o kreativitu nepripravuje, práve naopak, pomáha mi tvoriť zmysluplnejšie úlohy pre žiakov,“ zdôraznila Alena Rapčan Štrompová, učiteľská osobnosť roka 2025. Kľúčom k úspešnému využívaniu umelej inteligencie je podľa diskutujúcich jej integrácia do vzdelávania, ktorá má rozvíjať nielen digitálne zručnosti, ale aj kritické myslenie žiakov.
Na konferencii vystúpil aj Radoslav Baťo Varga z Ministerstva školstva, ktorý oznámil, že rezort finalizuje strategický plán zavádzania umelej inteligencie do výučby. Podľa jeho slov sa vzdelávanie o AI čoskoro stane bežnou súčasťou osnov. Dôraz sa kladie najmä na porozumenie princípom fungovania AI, jej využitie v praxi, ako aj na etické a spoločenské aspekty.

AI ako „priateľ“ môže byť aj riziko
Psychologické dôsledky čoraz častejšieho používania AI priblížila Lenka Kvasňáková z krízovej linky IPčko. Upozornila na desaťnásobný nárast kontaktov od mladých ľudí, ktorí riešia vzťahy s umelou inteligenciou. „AI nám niekedy nahrádza vzťahy. Mladí ľudia často dôverujú chatbotovi viac ako učiteľovi či kamarátovi,“ uviedla.
Panelovú diskusiu uzavrela Barbora Okruhľanská z projektu Digitálni rodičia, ktorá zdôraznila, že technológia by mala slúžiť človeku, nie naopak. Vyzdvihla význam osobného kontaktu a jedinečnosti ľudskej prítomnosti a hodnôt, ktoré ani tá najpokročilejšia technológia nedokáže nahradiť. „Keď vám vypadne elektrina a internet, bude vám dobrý každý človek, ktorý je pri vás – aj keď je tma,“ dodala.

Workshopy: od kritického myslenia po AI v praxi
Účastníci konferencie si po úvodnej diskusii mohli vybrať z viacerých workshopov, ktoré ponúkli nástroje a inšpiráciu, ako umelú inteligenciu zodpovedne a tvorivo zapájať do vzdelávania, ako aj do každodenného života.
Workshop, ktorý zastrešovalo Ministerstvo školstva, predstavil možnosti využívania AI na uľahčenie práce učiteľov. Počas workshopu, ktorý viedli zástupcovia z občianskeho združenia Lietajúca ryba, si mohli účastníci prakticky vyskúšať, ako do výučby kritického myslenia priniesť herné prvky a interaktivitu. Tím z Digi PEERS viedol zážitkový workshop o rešpektujúcej komunikácii a rozvoji empatie. Workshop Jedného světa na školách (JSNS.cz) upozornil na riziká zneužívania AI v online priestore a faktcheckeri z Demagog.sk vysvetlili, prečo by umelá inteligencia mala byť len „kompasom“ pri hľadaní informácií, nie autopilotom. Workshop Alžbety Bosnyák Bahúlovej sa venoval identite a umeniu v ére algoritmov. Barbora Okruhľanská z projektu Digitálni rodičia otvorila otázku, ako AI vplýva na generáciu Z i dospelých, a platforma Zmudri priniesla učiteľom praktické tipy, ako AI využívať bezpečne a efektívne.
„Konferencia priniesla okrem priateľských stretnutí aj veľa nových a zaujímavých informácií, ktoré ako učiteľka viem využiť vo svojej praxi. Nástroje umelej inteligencie vedia byť pomocníkom učiteľa, ale zároveň nesmieme zabúdať, že je to, napriek príjemnej pochvale, iba program a nie človek. Je potrebné sa o tejto téme so žiakmi rozprávať pokojne a s rešpektom,“ zhodnotila účastníčka konferencie Linda Ižárová, pedagogička z Prešova.
Podujatie symbolicky ukončila prehliadka Krajskej knižnice P. O. Hviezdoslava so sprievodným výkladom o rekonštrukcii, ktorá knižnici priniesla prestížne ocenenie CE ZA AR v kategórii Interiér.

Séria podujatí v rámci Týždňa mediálnej gramotnosti
Konferencia „Sila myslenia v ére AI“ sa uskutočnila ako jedno z hlavných podujatí Týždňa mediálnej gramotnosti 2025, ktorý od roku 2011 vyhlasuje UNESCO. Platforma Mediálna gramotnosť+ sa do tejto iniciatívy zapojila už po štvrtýkrát, sériou podujatí, ktoré podporujú rozvoj mediálnych a digitálnych zručností na Slovensku.
Okrem konferencie sa po celom Slovensku uskutočnili workshopy, diskusie a vzdelávacie projekty zamerané na rozvoj mediálnych kompetencií detí, mladých aj dospelých.
Pri príležitosti Týždňa mediálnej gramotnosti sa konal aj workshop „Rešpektujúca komunikácia v ére AI“. Podujatie pre komunitu žiakov ZŠ s MŠ Tuhrina zorganizovala vysokoškolská pedagogička a členka platformy Mediálna gramotnosť+ Lenka Regrutová.

„Workshop žiakom pripomenul dôležitosť budovania rešpektu k sebe aj k svojmu okoliu, čo je však dlhodobý proces, do ktorého výraznou mierou – okrem školy – zasahuje aj rodinné prostredie. Aj preto je dobré realizovať podobné aktivity častejšie a pomôcť učiteľom v ich snažení,“ uviedla lektorka, ktorá sa žiakov prostredníctvom hier, videí a diskusií snažila viesť k rozlišovaniu medzi nenávistným a rešpektujúcim komentovaním, k uvedomovaniu si dôsledkov zdieľania osobných informácií a k definovaniu pravidiel rešpektujúcej komunikácie.
Ďalšie aktivity a príspevky počas týždňa Rada pre mediálne služby priebežne publikovala na webovej stránke a na sociálnych sieťach platformy Mediálna gramotnosť+ (Facebook, Instagram, LinkedIn).
Okrem podujatí členovia platformy pripravili aj návod, ako si v ére umelej inteligencie zachovať rozvahu, cit a múdrosť a ako (po)silniť myslenie v digitálnom svete.
Text: Karolína Vlčková
Foto: Peter Halko, zstuhrina.edupage.org