
 

Rada pre mediálne služby 
Palisády 36, 811 06 Bratislava 

 
Rozhodnutie č.: RZK/11/2024                            Bratislava, dňa 9. 5. 2024       
Správne konanie č.: 374/SKO/2019                                                                     Doložka právoplatnosti: 
    

 
 
 
 

R o z h o d n u t i e 

 
Rada pre mediálne služby (ďalej len „Rada“) ako orgán príslušný podľa § 109, § 110 a § 236 ods. 1 
zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách (ďalej len „zákon č. 264/2022 Z. z.“), v senáte 2 
zloženom z predsedu senátu doc. Mgr. Pavla Izraela, PhD. a členiek senátu Mgr. Andrey Cox  
a Mgr. Kataríny Začkovej, v súlade so zákonom č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších 
predpisov a § 234 ods. 3 zákona č. 264/2022 Z. z., rozhodla, že správne konanie č. 374/SKO/2019                       
vo veci možného porušenia povinnosti podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní                        
a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách (ďalej len „zákon  
č. 308/2000  Z. z. o vysielaní a retransmisii“) vedené voči vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska, 
podľa ustanovenia § 30 ods. 1 písm. h) zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní 

 
zastavuje, 

 
pretože odpadol dôvod konania začatého na podnet správneho orgánu. 
 
 

O d ô v o d n e n i e  
 
V zmysle § 109 zákona č. 264/2022 Z. z. je Rada orgánom verejnej správy, ktorého poslaním je 
presadzovať verejný záujem v oblasti vysielania a do pôsobnosti ktorého patrí vykonávanie dohľadu 
nad dodržiavaním právnych predpisov upravujúcich vysielanie a vykonávanie štátnej regulácie v oblasti 
vysielania. Do pôsobnosti Rady patrí aj ukladanie sankcií vysielateľom, pričom na konanie podľa zákona 
č. 264/2022 Z. z. sa vzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (ďalej len „zákon č. 71/1967 
Zb.“), okrem ustanovení § 23 v časti nesprístupnenia zápisníc o hlasovaní a § 9 ods. 2, § 49, § 57, § 61 
až 68 zákona č. 71/1967 Zb. 
 
Rada pre vysielanie a retransmisiu (ďalej len „Rada“), ktorá bola zákonom č. 264/2022 Z. z. 
transformovaná na Radu pre mediálne služby, na svojom zasadnutí dňa 5. 12. 2018 prijala uznesenie 
o začatí správneho konania voči vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska, vo veci možného porušenia 
§ 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii v súvislosti s tým, že dňa 25. 9. 
2018 v čase o cca 12:30 hod. odvysielal na rozhlasovej programovej službe Rádio Slovensko program  
Z prvej ruky, v ktorom mohlo dôjsť k nezabezpečeniu objektívnosti a nestrannosti politicko-
publicistického programu. 
 
Témou programu Z prvej ruky odvysielaného dňa 25. 9. 2018 v čase o cca 12:30 hod. na programovej 
službe Rádio Slovensko bolo zhodnotenie éry tzv. mečiarizmu, udalostí po voľbách v roku 1998 a ich 
dopadu na smerovanie spoločnosti v Slovenskej republike. Programom poslucháčov sprevádzal 
moderátor Branislav Dobšinský a pozvanými hosťami boli komentátor týždenníka Trend Marián Leško, 
politický komentátor a publicista Juraj Hrabko a sociológ Michal Vašečka. V súvislosti s 20. výročím 
konca éry Vladimíra Mečiara diskutovali hostia na tieto podtémy: voľby v roku 1998, zahraničná 
orientácia SR pred voľbami a po voľbách, privatizácia podnikov pred voľbami a po voľbách, presun 

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2000/195/
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/264/20220801#paragraf-23
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/264/20220801#paragraf-9.odsek-2
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/264/20220801#paragraf-49
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/264/20220801#paragraf-57
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/264/20220801#paragraf-61
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/264/20220801#paragraf-61


2 
 

voličov HZDS do iných politických strán, ovplyvňovanie voličov, používanie politických metód 
mečiarizmu vtedy a v súčasnosti, aktuálne vnímanie osoby Vladimíra Mečiara. 
 
Oznámenie o začatí správneho konania bolo účastníkovi konania doručené dňa 31. 12. 2018,  
na základe čoho sa začalo správne konanie č. 374/SKO/2019.  
 
Dňa 14. 1. 2019 bolo Rade doručené vyjadrenie účastníka konania k predmetu správneho konania 
zaevidované pod číslom 374/SKO/2019-3. 
 
Dňa 13. 3. 2019 bola účastníkovi konania doručená oprava prepisu/popisu skutkového stavu. Dňa  
25. 3. 2019 v elektronickej podobe a dňa 29. 3. 2019 listom bolo Rade doručené vyjadrenie účastníka 
konania k zaslanému prepisu/popisu skutkového stavu. 

 
Podkladmi pre rozhodnutie Rady boli záznam vysielania programu Z prvej ruky odvysielaného na 
rozhlasovej programovej službe Rádio Slovensko dňa 25. 9. 2018 o cca 12:30 hod., prepis/popis 
skutkového stavu a vyjadrenie účastníka konania zo dňa 14. 1. 2019 a zo dňa 25. 3. 2019. 
 
Rada po získaní všetkých podkladov pre rozhodnutie a oboznámení sa s nimi v danej veci rozhodla 
dňa 3. 4. 2019 a vydala rozhodnutie č. RL/11/2019, ktorého výrok znie nasledovne:  
„Rada pre vysielanie a retransmisiu (ďalej len „Rada“) ako orgán príslušný podľa § 4 ods. 1 až 3 a § 5 
ods. 1 písm. g) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o 
telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 308/2000 Z. z.“) postupom podľa 
ustanovenia § 71 zákona č. 308/2000 Z. z. rozhodla, že účastník správneho konania  
č. 374/SKO/2019 (pôvodne správne konanie č. 1486/SKO/2018) Rozhlas a televízia Slovenska, vysielateľ 
na základe zákona porušil povinnosť ustanovenú v § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. tým, 
že na rozhlasovej programovej službe Rádio Slovensko odvysielal dňa 25. 9. 2018 v čase o cca 12:30 
hod. program Z prvej ruky, v ktorom odzneli v súvislosti s 20. výročím konca éry Vladimíra Mečiara 
informácie a boli prezentované názory vyznievajúce kriticky vo vzťahu k spôsobom a metódam 
vládnutia Vladimíra Mečiara, ako aj udalostiam spätým s érou tzv. mečiarizmu, a to bez toho, aby 
účastník konania tieto dostatočným spôsobom vyvažoval, čím došlo k porušeniu povinnosti zabezpečiť 
objektívnosť a nestrannosť politicko-publicistického programu, za čo mu ukladá podľa ustanovenia  
§ 64 ods. 1 písm. a) zákona č. 308/2000 Z. z. sankciu – upozornenie na porušenie zákona.“ 
 
Proti rozhodnutiu Rady č. RL/11/2019 podal účastník konania na Krajský súd v Bratislave správnu 
žalobu, v ktorej namietal rozpor napadnutého rozhodnutia so zákonom č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a 
retransmisii a so zákonom č. 71/1967 Zb. o správnom konaní. Namietal primárne to, že rozhodnutie 
malo vychádzať z nesprávneho právneho posúdenia veci, pretože predmetný program nebol politicko-
publicistickým programom a preto sa na účastníka konania ako vysielateľa nevzťahovala povinnosť 
zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov a politicko-publicistických 
programov podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii. 
 
Správny súd v Bratislave (ktorý v zmysle zákona č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov prevzal 
pôsobnosť a agendu Krajského súdu v Bratislave) vo veci rozhodol rozsudkom sp. zn. BA-6S/152/2019 
z 12. decembra 2023 (ďalej aj „zrušujúci rozsudok“), doručeným Rade dňa 12. 1. 2024 tak, že 
rozhodnutie Rady č. RL/11/2019 zo dňa 3. 4. 2019 zrušil a vec vrátil Rade na ďalšie konanie. 
 
Správny súd v Bratislave po preskúmaní rozhodnutia Rady dospel k záveru, že žalovaná Rada 
nepostupovala v súlade so zákonom, pretože nesprávne právne posúdila charakter namietaného 
programu, ktorý bol predmetom konania vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) zákona  
č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, keďže na namietaný program aplikovala nesprávnu právnu 
normu. Podľa súdu predmetný program Z prvej ruky nebol politicko-publicistickým programom. Preto 



3 
 

bol daný dôvod na zrušenie rozhodnutia žalovanej Rady podľa § 191 ods. 1 písm. c) zákona č. 162/2015 
Z. z. Správny súdny poriadok z dôvodu nesprávneho právneho posúdenia. 
 
V závere zrušujúceho rozsudku Správny súd v Bratislave uviedol: „Právnym názorom, ktorý vyslovil 
správny súd v zrušujúcom rozsudku, je orgán verejnej správy v ďalšom konaní viazaný (§ 191 ods. 6 
SSP). Vzhľadom na viazanosť žalovanej právnym názorom správneho súdu a vzhľadom na prechodné 
ustanovenie § 234 ods. 3 zákona o mediálnych službách, bude žalovaná v ďalšom konaní povinná 
opätovne posúdiť konanie žalobcu v zmysle zákona o vysielaní v súlade s právnym názorom správneho 
súdu.“ 
 
Zrušujúci rozsudok Správneho súdu v Bratislave sp. zn. BA-6S/152/2019 z 12. decembra 2023 
nadobudol právoplatnosť dňa 13. 2. 2024. 
 
Podľa § 135 ods. 2 druhej vety zákona č. 264/2022 Z. z. „Ak súd rozhodnutie regulátora zruší a vec vráti 
na nové konanie, regulátor rozhodne o sankcii najneskôr do troch mesiacov odo dňa právoplatnosti 
rozhodnutia správneho súdu.“ 

 

*            *            * 

 
Podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii „Vysielateľ je povinný 
zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov a politicko-publicistických 
programov; názory a hodnotiace komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského 
charakteru.“  
 
Podľa § 3 písm. l) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii „politická publicistika je program 
tematicky zvyčajne spätý so spravodajstvom, ktorý obsahuje najmä komentáre k správam a 
udalostiam, analýzy vývoja, politické stanoviská k udalostiam a názory politikov na jednotlivé témy“. 
 
Podľa § 234 ods. 3 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách „Konania vo veci dodržiavania 
právnych predpisov, ktoré sa začali pred 1. augustom 2022 a ktoré neboli právoplatne skončené, sa 
dokončia podľa právnych predpisov účinných k 31. júlu 2022.“ 
 
Podľa § 30 ods. 1 písm. h) zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov 
„Správny orgán konanie zastaví, ak odpadol dôvod konania začatého na podnet správneho orgánu“. 
 

*            *            * 

 
Ako už bolo uvedené vyššie, témou programu Z prvej ruky odvysielaného účastníkom konania dňa 25. 
9. 2018 v čase o cca 12:30 hod. na programovej službe Rádio Slovensko bolo zhodnotenie éry tzv. 
mečiarizmu, udalostí po voľbách v roku 1998 a ich dopadu na smerovanie spoločnosti v Slovenskej 
republike. Programom poslucháčov sprevádzal moderátor Branislav Dobšinský a pozvanými hosťami 
boli komentátor týždenníka Trend Marián Leško, politický komentátor a publicista Juraj Hrabko a 
sociológ Michal Vašečka. V súvislosti s 20. výročím konca éry Vladimíra Mečiara diskutovali hostia na 
tieto podtémy: voľby v roku 1998, zahraničná orientácia SR pred voľbami a po voľbách, privatizácia 
podnikov pred voľbami a po voľbách, presun voličov HZDS do iných politických strán, ovplyvňovanie 
voličov, používanie politických metód mečiarizmu vtedy a v súčasnosti, aktuálne vnímanie osoby 
Vladimíra Mečiara. 
 
V rámci programu odzneli viaceré vyjadrenia, ktoré mohli vyznievať kriticky voči spôsobom a metódam 
vládnutia Vladimíra Mečiara, ako aj udalostiam spätým s érou tzv. mečiarizmu. Správne konanie bolo 
začaté preto, lebo vzhľadom na obsah programu a rozsah odvysielaných kritických vyjadrení 



4 
 

a vyhranených názorov na obdobie vlády Vladimíra Mečiara bez zabezpečenia názorovej oponentúry 
vzniklo dôvodné podozrenie, že odvysielaním predmetného programu mohlo dôjsť k porušeniu 
povinnosti podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii zabezpečiť 
objektívnosť a nestrannosť politicko-publicistického programu. 
 
Z vyššie citovaného § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii vyplýva, že 
základným predpokladom posúdenia skutočnosti, či vysielateľ zabezpečil objektívnosť a nestrannosť 
politicko-publicistického programu, je odpoveď na otázku, či predmetný program je politicko-
publicistickým programom. 
 
Vo svojom rozhodnutí č. RL/11/2019 zo dňa 3. 4. 2019 Rada posúdila predmetný program Z prvej ruky 
ako politicko-publicistický program v zmysle § 3 písm. l) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní 
a retransmisii, na ktorý sa vzťahuje povinnosť vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a 
nestrannosť politicko-publicistického programu podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o 
vysielaní a retransmisii. Na základe tejto skutočnosti následne vyslovila porušenie povinnosti 
vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť predmetného politicko-publicistického programu 
podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii. 
 
Rada vo svojom rozhodnutí č. RL/11/2019 zo dňa 3. 4. 2019 ohľadom posúdenia predmetného 
programu ako politicko-publicistického programu konkrétne okrem iného uviedla: „Ako už bolo 
uvedené, hlavnou témou programu Z prvej ruky zo dňa 25. 9. 2018 bolo zhodnotenie éry tzv. 
mečiarizmu, udalostí po voľbách v roku 1998 a ich dopadu na smerovanie spoločnosti v Slovenskej 
republike, pričom hostia diskutovali v rámci programu na tieto podtémy: voľby v roku 1998, zahraničná 
orientácia SR pred voľbami a po voľbách, privatizácia podnikov pred voľbami a po voľbách, presun 
voličov HZDS do iných politických strán, ovplyvňovanie voličov, používanie politických metód 
mečiarizmu vtedy a v súčasnosti, aktuálne vnímanie osoby Vladimíra Mečiara. Rada považuje viaceré z 
uvedených okruhov tém za jednoznačne politického charakteru. Tieto sa v prípadoch prezentovaných 
informácií o presune voličov HZDS do iných politických strán, ovplyvňovania voličov, používania 
politických metód mečiarizmu vtedy a v súčasnosti (politizácia štátnej správy, administratívna reforma, 
zvyšovanie volebného kvóra), neobmedzili len na konštatovanie, resp. uvedenie historických faktov, ale 
uvedené analyzovali aj v kontexte presahov tejto v minulosti uplatňovanej politiky na súčasné politické 
garnitúry a spoločnosť. Pri posudzovaní každého programu je v konečnom dôsledku rozhodujúci len 
finálny produkt - teda odvysielaný program vo svojej konečnej podobe tak, ako si ho mohli vypočuť 
poslucháči. V prípade programu Z prvej ruky zo dňa 25. 9. 2018 výsledný odvysielaný program 
obsahovo naplnil aj kritériá pre jeho zaradenie do programového typu politická publicistika, ako aj 
kritériá pre jeho zaradenie do programového typu ostatná publicistika. Program nebol vedený o 
bezprostredne aktuálnej spravodajskej téme, nevykázal dostatočnú mieru spätosti s aktuálnymi 
udalosťami, neobsahoval politické stanoviská k aktuálnym udalostiam. Obsahoval však analýzy vývoja 
a diskusia v ňom bola vedená aj o politických témach. Vzhľadom na obsah prinášaných informácií, 
najmä politický charakter viacerých prezentovaných čiastkových tém  a celkový spôsob spracovania 
programu dospela Rada k záveru, že v danom prípade program ako celok mal charakter politickej 
publicistiky.“ 
 
Po zrušení predmetného rozhodnutia Rady súdom a po vrátení veci súdom na ďalšie konanie a pri 
opätovnom posúdení otázky, či predmetný program Z prvej ruky je politicko-publicistickým 
programom, je však Rada viazaná právnym názorom Správneho súdu v Bratislave, ktorý je obsiahnutý 
v zrušujúcom rozsudku sp. zn. BA-6S/152/2019 z 12. decembra 2023.  
 
Ako už bolo uvedené vyššie, Správny súd v Bratislave v zrušujúcom rozsudku zastáva právny názor, že 
predmetný program Z prvej ruky nie je politicko-publicistickým programom podľa § 3 písm. l) zákona 
č. 308/2000 Z. z. vysielaní a retransmisii, a preto naň nemožno aplikovať ustanovenie § 16 ods. 3 písm. 



5 
 

b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii týkajúce sa povinnosti vysielateľa zabezpečiť 
objektívnosť a nestrannosť politicko-publicistických programov.  
 
Správny súd v Bratislave v odôvodnení zrušujúceho rozsudku sp. zn. BA-6S/152/2019 z 12. decembra 
2023 okrem iného uviedol, cit.:  
„33. Úlohou správneho súdu bolo primárne posúdiť, či namietaný program spĺňa definíciu politicko-
publicistického programu podľa § 3 písm. l) zákona o vysielaní, vo vzťahu ku ktorému by mal žalobca 
ako vysielateľ povinnosť zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť podľa § 16 ods. 3 písm. l) zákona o 
vysielaní. Žalovaná vo svojom vyjadrení k správnej žalobe potvrdila, že klasifikáciu programu ako 
politickej publicistiky založila len na skutočnosti, že tento obsahoval analýzy vývoja a diskusia v ňom 
bola vedená aj o politických témach. Je možné súhlasiť so žalovanou, že v programe odzneli a boli 
prezentované analýzy politického a spoločenského vývoja, keďže témou relácie bolo práve 20. výročie 
ukončenia vlády Vladimíra Mečiara v roku 1998. Taktiež je možné súhlasiť so žalovanou, že viacero z 
diskutovaných tém mali politický charakter (napr. informácie o presune voličov HZDS do iných 
politických strán, o ovplyvňovaní voličov, používaní politických metód mečiarizmu vtedy a v súčasnosti) 
a diskutéri sa neobmedzili len na konštatovanie, resp. uvedenie historických faktorov, ale uvedené 
analyzovali aj v kontexte presahov tejto v minulosti uplatňovanej politiky na súčasné politické garnitúry 
a spoločnosť. 
(...) 
35. Súd je toho názoru, že výklad legálneho pojmu politickej publicistiky, je potrebné realizovať vždy s 
ohľadom na špecifiká konkrétneho prípadu, resp. špecifiká konkrétnej odvysielanej relácie/programu. 
(...) Namietaný program však nepatrí medzi politickú publicistiku práve z dôvodu, že ako celok nespĺňa 
definičné znaky tohto druhu programu. Politický charakter prezentovaných tém nie je dostatočným 
kritériom pre zaradenie určitého programu do politickej publicistiky. Na tomto mieste je potrebné 
prisvedčiť žalobcovi, že aj keď diskutované historické udalosti mali svoj pôvod v politickom živote, 
samotná diskusia o týchto udalostiach nezakladá automaticky jeho klasifikáciu ako politicko-
publicistického programu. Dovedené ad absurdum by potom platilo, že každá (viac či menej 
neaktuálna politická otázka z histórie) bude označená za politickú, a teda len z toho dôvodu spĺňajúcu 
definíciu politickej publicistiky bez ohľadu na to, či má alebo nemá spojitosť s informovaním o 
aktuálnom dianí v spoločnosti. 
(...) 
39. (...) Len skutočnosť, že namietaný program obsahoval analýzy vývoja a diskusia sa viedla aj o 
politických témach, nie je dostatočným dôvodom na klasifikovanie relácie ako politickej publicistiky, 
keďže analýzy, hodnotenie, názor sú súčasťou aj ostatnej publicistiky. Aj na účely rozhodovania o 
udelení licencie na vysielanie žalovaná vymedzovala ako politickú publicistiku (t. j. do 31.07.2022) také 
programy, ktoré sa týkali aktuálnych problémov, aktuálnych správ a udalostí, či obsahovali politické 
stanoviská k udalostiam a názory politikov na jednotlivé témy. Skutočnosť, že namietaný program nebol 
spätý s aktuálnymi udalosťami potvrdzuje priamo žalovaná na str. 12 tretí odsek napadnutého 
rozhodnutia. Zároveň žalovaná uvádza, že problematika obdobia vládnutia Vladimíra Mečiara a jej 
dopadov na súčasnú politickú a spoločenskú situáciu v Slovenskej republike „je skôr dlhodobo ako 
bezprostredne aktuálnou“ (str. 12 piaty odsek napadnutého rozhodnutia). 
40. Aj Európsky dohovor o cezhraničnej televízii, platný pre Slovenskú republiku v znení protokolu z roku 
2000 od 01.03.2002 (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 168/1998 Z. z. 
v spojení s oznámením č. 345/2002 Z. z.), stanovuje určité povinnosti a obmedzenia (napr. zákaz 
sponzorovania treťou osobou) len vo vzťahu k spravodajstvu a tzv. aktuálnej publicistike. Aktuálna 
publicistika (angl. current affairs programmes) tak zvýrazňuje prvok aktuálnosti tohto osobitného typu 
publicistiky (v tomto smere je možné hodnotiť používanie všeobecného pojmu „publicistika“ bez 
akéhokoľvek dôvetku v slovenskom preklade dohovoru za nesprávne). Aj výkladové pravidlo č. 243 
Výkladovej správy (tzv. Explanatory report) k Európskemu dohovoru o cezhraničnej televízii definuje 
aktuálnu publicistiku (jediný pojem používaný dohovorom vo vzťahu k publicistike) ako „programy úzko 
napojené na spravodajstvo, ako sú komentáre k správam, analýzy vývoja spravodajských tém a 
politické stanoviská k udalostiam, zachyteným v spravodajstve“. Na toto vymedzenie sa vo svojej 



6 
 

rozhodovacej činnosti o sankčných otázkach dlhodobo odvoláva aj samotná žalovaná. Dohovor tak ako 
publicistiku, resp. aktuálnu publicistiku, jednoznačne vníma len programy, ktoré sú „úzko napojené na 
spravodajstvo“ a nie aj tie, ktoré spadajú do tzv. ostatnej publicistiky, ktorá sa týka iných ako 
aktuálnych tém. 
41. Tým, že znenie zákonnej definície politickej publicistiky podľa § 3 písm. l) zákona o vysielaní je značne 
otvorené, zákonodarca dal správnemu orgánu (žalovanej ako regulátorovi) značný diskrečný priestor 
pri posudzovaní programu/relácie ako celku. Ako súd uviedol v bode 32 tohto rozsudku, je v zmysle 
gramatického znenia normy účinnej do 31.07.2022 možné uvažovať o politickej publicistike aj v prípade 
programu, ktorý nie je priamo spätý s aktuálnym spravodajstvom. Mohlo by ísť teoreticky o relácie, 
ktoré by napriek žiadnej spätosti so spravodajstvom pokrývali inak relevantné a aktuálne témy. Podľa 
názoru súdu to však nie je prípad namietanej relácie, ktorá sa v žiadnej časti nevyjadrovala k aktuálnej 
činnosti politikov, k aspoň rámcovo aktuálnym témam či rozhodnutiam politikov, či k aktuálnemu 
politickému alebo spoločenskému dianiu. Komentované a analyzované udalosti sa týkali politiky 
Vladimíra Mečiara v rokoch 1992 až 1998, jeho politických praktík a udalostí, ktoré sa udiali viac ako 
20 rokov pred vysielaním relácie. Žalovaná síce uvádza, že v relácii bolo zdôraznené a uvedené 
prepojenie až na súčasnú politickú sféru, t. j. postavenie strany SMER-SD a jej predsedu a v čase 
odvysielania relácie (25.09.2018) aj bývalého premiéra Róberta Fica (od 22.03.2018 do 21.03.2020 bol 
premiérom Peter Pellegrini), no tieto odkazy a prepojenia boli tak všeobecné a nekonkrétne, že 
nezakladajú ani len nepriamy súvis s v tom čase aktuálnym politickým dianím. Žiadna z častí relácie, 
kde odznel priamy odkaz na Róberta Fica, ktorý nebol premiérom už viac ako 6 mesiacov pred 
odvysielaním relácie, sa netýkala žiadnej aktuálnej politickej témy, aktuálne diskutovanej politickej 
otázky, či aktuálne riešeného politického či spoločenského problému. Odkazy sa týkali presunu voličov 
medzi stranami HZDS a SMER-SR, schopnosti Roberta Fica ovplyvniť voličov, označenia Roberta Fica 
ako „najmladšieho Mečiara“ z toho uhla pohľadu, že je posledným premiérom, ktorý ešte zažil 
Mečiarove spôsoby priamo v parlamente a časť z nich si osvojil. 
(...) 
43. Podľa názoru súdu práve na základe výrokov, ktoré odzneli v namietanom programe, v tomto 
prípade nemožno súhlasiť s tvrdením, že namietaný program „vzhľadom na obsah prinášaných 
informácií, najmä politický charakter viacerých prezentovaných čiastkových tém a celkový spôsob 
spracovania programu“ (str. 14 druhý odsek napadnutého rozhodnutia) odôvodňuje jeho klasifikáciu 
ako programu politickej publicistiky. Celkové vyznenie relácie naopak odôvodňuje jeho zaradenie 
medzi tzv. ostatnú publicistiku, keďže sa program netýkal žiadnej aktuálnej témy, netýkal sa 
aktuálnych politických otázok, nebol nijako prepojený so spravodajstvom. Komentáre a analýzy 
vývoja sa týkali politických spôsobov vládnutia Vladimíra Mečiara ako historickej postavy slovenskej 
politiky, pričom žalovanou uvádzané presahy na v čase vydania rozhodnutia aktuálnu politiku 
(prostredníctvom politickej strany SMER-SD a osoby Roberta Fica) nemajú takú kvalitu a intenzitu, aby 
ich bolo možné hodnotiť ako aktuálne. Takéto všeobecné konštatovania o politickom dedičstve tzv. 
mečiarizmu, ktoré ale nijako nehodnotilo konkrétnu aktuálnu politickú otázku, rozhodnutie, konanie 
politika alebo udalosť, nie je dostatočným prvkom odvysielaného programu, ktorý by odôvodňoval jeho 
zaradenie medzi politickú publicistiku v zmysle definičných kritérií podľa § 3 písm. l) zákona o vysielaní. 
(...) 
45. Vzhľadom na nesprávne právne posúdenie namietaného programu ako programu politickej 
publicistiky bolo ďalšie právne posúdenie sankcionovaného konania žalobcu a aplikácia § 16 ods. 3 
písm. b) v spojení s § 64 zákona o vysielaní zo strany žalovanej v napadnutom rozhodnutí nesprávna. Z 
toho dôvodu nebolo zo strany súdu potrebné posudzovať mieru objektívnosti a nestrannosti, ktorú vo 
vzťahu k namietanému programu zabezpečil žalobca, ani posúdiť, či bol sankcionovaný skutok vo 
výroku napadnutého rozhodnutia dostatočne špecifikovaný.“ 
 
Vzhľadom na viazanosť Rady rozhodnutím Správneho súdu v Bratislave a vzhľadom na právny názor 
súdu vyslovený v zrušujúcom rozsudku sp. zn. BA-6S/152/2019 z 12. decembra 2023, že predmetný 
program Z prvej ruky odvysielaný účastníkom konania dňa 25. 9. 2018 v čase o cca 12:30 hod. na 
programovej službe Rádio Slovensko nie je politicko-publicistickým programom v zmysle § 3 písm. l) 



7 
 

zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, z čoho vyplýva, že účastník konania nemal povinnosť 
zabezpečiť jeho objektívnosť a nestrannosť v zmysle podľa § 16 ods. 3 písm. b) zákona  
č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, Rada správne konanie č. 374/SKO/2019 zastavila podľa  
§ 30 ods. 1 písm. h) zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní, pretože odpadol dôvod konania 
začatého na podnet správneho orgánu. 
 
 

P o u č e n i e  

Proti tomuto rozhodnutiu sa nemožno odvolať. 
 
V zmysle § 52 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní rozhodnutie, proti ktorému sa nemožno 
odvolať, je právoplatné a vykonateľné oznámením účastníkovi konania. 
 
 

*            *            * 

 
 
Toto rozhodnutie sa vydáva v troch rovnopisoch: 
1x Rozhlas a televízia Slovenska (elektronicky) 
1x Rada RTVS 
2x Rada pre mediálne služby 
 
 
                                                                                                                            PhDr. Marta Danielová 

     predsedníčka  
        Rady pre mediálne služby 

 
 
 
 
 

 

 

 


