
 1 

27 
 

Pracovný materiál Kancelárie Rady na zasadnutie Rady dňa 28. 8. 2024 

 
Správa o kontrole dodržiavania povinností podľa zákona č. 264/2022 Z. z. 
Podnet na preverenie č.: 0172/SO/2024 
Programová služba: RTVS 24 
Vysielateľ: Rozhlas a televízia Slovenska/Slovenská televízia a rozhlas 
Číslo autorizácie vysielania: AT/24 
 
Na základe záverov uvedených v správe Kancelária Rady pripravila nasledujúce uznesenie: 
 
Návrh uznesenia: 
Rada pre mediálne služby (ďalej len „Rada“) ako orgán príslušný podľa § 109 ods. 1 až 4 a § 110 ods. 2 
písm. e) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách (ďalej len „zákon č. 264/2022 Z. z.“) v senáte 
2 zloženom z predsedu senátu doc. Mgr. Pavla Izraela, PhD. a členiek senátu Mgr. Andrey Cox a Mgr. 
Kataríny Začkovej postupom podľa § 150 zákona č. 264/2022 Z. z. preverila podnet na preverenie 
evidovaný pod č. 0172/SO/2024 smerujúci voči vysielaniu programovej služby RTVS 24 vysielateľa 
Rozhlas a televízia Slovenska a uznala podnet na preverenie podľa ustanovenia § 150 ods. 16 zákona  
č. 264/2022 Z. z. za neopodstatnený. 
 
Úloha: 
Kancelária Rady informuje podávateľa podnetu na preverenie o výsledku preverenia podnetu. 
T: 9. 9. 2024                                                  Z: PgO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kance lár ia  Rad y p re  med iá ln e  s lu žb y  
 

Pracovný materiál Kancelárie Rady na zasadnutie Rady pre mediálne služby dňa 28. 8. 2024 
 

 

 

 

Podnet na preverenie č.    0172/SO/2024 zaevidovaný dňa 30. 5. 2024 

Podávateľ:            fyzická osoba 

Predmet podnetu:         Komentáre dňa 

Deň a čas vysielania:       28. 5. 2024 09:20 hod.  

 

 

 

Programová služba:  RTVS 24 

Vysielateľ:   Rozhlas a televízia Slovenska/Slovenská televízia a rozhlas  

Číslo autorizácie:  AT/24   

 

 

 

 

 

 

Dátum:  21. 8. 2024 



 3 

OBSAH  PODNETU: 
„Komentáre dňa: M.Kovačič upozornil na orbanizáciu médií + V Poľsku menil tvár médii J.Kaczynski 
RTVS si osvojila názor p. Kovačiča ohľadom orbanizácie médii a vyrobila reláciu, v ktorej jednostranne, 
prostredníctvom dvoch príspevkov vysvetľuje čo je to orbanizácia médii a ako sa menila tvár médií                     
v Poľsku. Rozdeľovanie spoločnosti pokračuje v priamom prenose. Na jednej strane sú tí zlí, ktorí sa 
chystajú ovládnuť, resp. ovládli média a na druhej tí dobrí, ktorí sa tomu bránia a vysvetľujú aké zlé to 
celé je. Ak chcete počuť iný názor, komentár, do negatívneho svetla dávanej strany, čakáte zbytočne.  
Žiadam Vás preto o preverenie, či nedošlo k porušeniu zákona č. 264/2022 Zákon o mediálnych 
službách, §25, písmeno a) a b). resp. zákona 523/2010 Z.z. Zákon o rozhlase a televízii Slovenska, 
konkrétne § 3 bod 3, písmeno b) a písmeno d). 
Ak na vybavenie podnetu nie je Rada pre mediálne služby vecne príslušná, prosím o jeho postúpenie 
vecne príslušnej inštitúcii. 
S pozdravom, ...“ 
 
 
PRÁVNE VÝCHODISKÁ POSUDZOVANIA: 
Zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách (ďalej len „zákon č. 264/2022 Z. z.“): 
 
§ 8 Komunikáty 
(4) „Aktuálna publicistika je program tematicky spätý so spravodajstvom, ktorý obsahuje komentáre               
k správam a udalostiam, analýzy vývoja, politické stanoviská k udalostiam alebo názory politikov                      
na jednotlivé témy.“  
 
§ 16 Obsahová služba a sloboda príjmu 
(1) „Poskytovateľ obsahovej služby poskytuje obsahovú službu slobodne a nezávisle. Do jej obsahu 
možno zasahovať iba na základe zákona a v jeho medziach.“ 
 
§ 25 Prístup verejnosti k pluralitným, objektívnym a nestranným informáciám 
Vysielateľ, ktorý nepodlieha samoregulačnému mechanizmu zapísanému do evidencie podľa tohto 
zákona, regulujúcemu aj oblasť všestrannosti informácií, názorovej plurality a objektívnosti                           
a nestrannosti programov, je povinný 
a) zabezpečiť všestrannosť informácií a názorovú pluralitu v rámci vysielanej programovej služby, 
b) zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov a programov aktuálnej 
publicistiky; názory a hodnotiace komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského 
charakteru 
 
 
ANALÝZA – stanovisko Kancelárie Rady pre mediálne služby: 
Podávateľ namietal voči programu Komentáre dňa, v ktorom mali byť odvysielané jednostranné 
informácie v príspevkoch s názvom M. Kovačič upozornil na orbanizáciu médií a V Poľsku menil tvár 
médií J. Kaczyński, ktoré mali poukazovať na ovládnutie médií, tzv. orbanizáciu médií na Slovensku. 
 
V monitorovanom programe Komentáre dňa zo dňa 28. 5. 2024 sme zaznamenali príspevky s názvom 
M. Kovačič upozornil na orbanizáciu médií a V Poľsku menil tvár médií J. Kaczyński, ktoré sme 
identifikovali ako obsah, voči ktorému namietal podávateľ. 
 
Monitorovaním programu Komentáre dňa bolo zistené, že predmetné príspevky M. Kovačič upozornil 
na orbanizáciu médií a V Poľsku menil tvár médií J. Kaczyński  obsahovali rozhovor s hosťami 
(novinármi) na tému ovládnutia médií v Maďarsku a v Poľsku v súvislosti s údajnou orbanizáciou médií 
na Slovensku. Súčasťou príspevku M. Kovačič upozornil na orbanizáciu médií bol aj zostrih vyjadrenia 
moderátora TV Markíza M. Kovačiča a stanovisko vysielateľa televíznej programovej služby TV Markíza. 
Sme toho názoru, že vzhľadom na to, že program bol tematicky spätý so spravodajstvom a obsahoval 
komentáre hostí programu k správam a udalostiam (t. j. k téme orbanizácie médií), resp. obsahoval 



 4 

analýzy vývoja situácie v médiách, program napĺňal znaky aktuálnej publicistiky podľa § 8 ods. 4 zákona 
č. 264/2022 Z. z.  
 
Vzhľadom na charakter programu a podávateľove výhrady budeme podnet vyhodnocovať z hľadiska 
možného porušenia povinnosti ustanovenej v § 25 písm. b) zákona č. 264/2022 Z. z.: „Vysielateľ, ktorý 
nepodlieha samoregulačnému mechanizmu zapísanému do evidencie podľa tohto zákona, 
regulujúcemu aj oblasť všestrannosti informácií, názorovej plurality a objektívnosti a nestrannosti 
programov, je povinný ... 
b) zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov a programov aktuálnej 
publicistiky; názory a hodnotiace komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského 
charakteru.“ 
 
M. Kovačič upozornil na orbanizáciu médií 
Príspevok v úvode informuje o tom, že novinár a moderátor Michal Kovačič na záver relácie Na telo, 
ktorú v Televízii Markíza moderuje, upozornil okrem iného na orbanizáciu slovenských médií, ktorej 
sme podľa neho na Slovensku svedkami. Na jeho slová o politických tlakoch a snahách o zásahy vedenia 
TV Markíza, reagovala televízia odmietavým stanoviskom, ktoré bolo následne v príspevku 
sprostredkované. 
Za zostrihom nasledoval rozhovor v štúdiu s M. Fintom - novinárom denníka Napunk (Napunk – 
maďarský projekt Denníka N1). Ten v úvode v krátkosti porovnáva situáciu médií na Slovensku 
a v Maďarsku, pričom ďalej bližšie vysvetľuje pojem orbanizácia médií a chronologicky približuje 
mediálnu situáciu v Maďarsku a vplyv V. Orbána na médiá (verejnoprávne médiá, komerčné médiá). 
V závere príspevku poukazuje na to, že na Slovensku je žurnalistika na vysokej úrovni, pričom sa čestní 
novinári musia zomknúť. 
 
V Poľsku menil tvár médií J. Kaczyński 
Príspevok tematicky nadväzoval na predchádzajúci príspevok M. Kovačič upozornil na orbanizáciu 
médií a informoval o situácii v médiách v Poľsku. Novinárka K. Pilarska v živom vstupe chronologicky 
zhrnula zmeny v poľskom verejnoprávnom rozhlase, t. j. po zmene vlády nastala zmena na pozícii 
riaditeľa rozhlasu a šéfa redakcie, vysielanie vládnej propagandy, personálne zmeny. Novinárka 
v príspevku poukázala na to, že rovnaká situácia nastala aj v poľskej verejnoprávnej televízii. Na záver 
príspevku novinárka odpovedala na otázku, či sa niečo podobné deje aj na Slovensku, respektíve čo by 
poradila slovenským novinárom. K. Pilarska uviedla, že situácia na Slovensku je podobná, pričom 
dodala, že nevie aký je dobrý smer v prípade Slovenska, v Poľsku sa rozhodli protestovať a čakať                     
na zmenu.   
  

*    *    *  
 
Podávateľ namietal voči odvysielaniu jednostranných príspevkov s názvom M. Kovačič upozornil                   
na orbanizáciu médií a V Poľsku menil tvár médií J. Kaczyński.  
 
Podľa ustanovenia § 16 ods. 1 zákona č. 264/2022 Z. z. poskytovateľ obsahovej služby poskytuje 
obsahovú službu slobodne a nezávisle. Je právom vysielateľa vybrať si tému, jej spracovanie a hostí              
do diskusie podľa vlastného slobodného uváženia. Zároveň však musí zabezpečiť, aby vysielanie bolo  
v súlade so zákonom, v tomto prípade s ustanovením § 25 písm. b) zákona č. 264/2022 Z. z.  
Príspevok M. Kovačič upozornil na orbanizáciu médií začal zostrihom vyjadrenia moderátora  
TV Markíza M. Kovačiča v relácii Na telo, ktorým poukázal na politické tlaky a snahy vedenia TV Markíza 
o cenzúru v politických diskusiách a v spravodajstve. Následne bolo sprostredkované stanovisko  
TV Markíza, ktoré tvrdenia M. Kovačiča odmieta a vyjadrilo názor, že moderátor zneužil vysielací 
priestor  na prezentovanie osobných názorov. V príspevku tak na situáciu v TV Markíza odzneli názory 
oboch zainteresovaných strán.  

                                                 
1 Dostupné na: https://dennikn.sk/autor/napunk/  

https://dennikn.sk/autor/napunk/


 5 

V rámci vyjadrení M. Kovačiča odznelo aj podávateľom namietané vyjadrenie o orbanizácii médií, cit.: 
Michal Kovačič, novinár, moderátor: „Čelíme tlakom nielen od politikov, ale aj od vlastného vedenia. 
Pokusy o cenzúru v diskusiách začali hneď začiatkom roka a dennodenným tlakom čelili krátko na to aj 
Televízne noviny Slovensko práve teraz prežíva boj o orbanizáciu našich televízií. Ak to nezastavíme, 
bude to mať zničujúce následky pre slovenskú demokraciu.“ 
Na základe daného vyjadrenia nastolil moderátor v nami monitorovanom programe tému orbanizácie 
médií, ktorá tak bola témou rozhovoru s hosťom M. Fintom, novinárom denníka Napunk a tiež témou 
nasledujúceho príspevku, kde moderátor diskutoval s poľskou novinárkou a bývalou editorkou rádia  
Polskie radio K. Pilarskou.  
Obaja novinári na základe profesijných skúseností chronologicky a stručne popísali a vysvetlili ako sa 
vyvíjala situácia v médiách v Maďarsku a v Poľsku, napr. projekt maďarskej vlády na ovládnutie 
verejnoprávnych a komerčných médií v Maďarsku, personálne zmeny vo vedení poľského rozhlasu, 
vysielanie propagandy, pohľad verejnosti a pod.) 
Obaja novinári zároveň v odvysielaných príspevkoch vyjadrili stručne aj svoj názor na mediálnu situáciu 
na Slovensku. M. Fint si napríklad nemyslí, že v súvislosti so Slovenskom možno použiť pojem 
orbanizácia médií, cit.: „Nemyslím si, že je to explicitne orbanizácia, lebo orbanizácia je špeciálne 
ladená na maďarské politické a ekonomické pomery a je to natoľko špecifický jav, že by som ho 
nepoužíval v slovenčine...“ Situáciu však považuje za obdobnú: „To ale že čo sa deje s médiami                           
na Slovensku je určite niečo podobné aspoň vo výsledku.“ 
K práci novinárov sa vyjadril: 
„No tak recept nemám, ale ja si myslím, že novinárčina na Slovensku je na vysokej úrovni. Ja poznám 
veľmi veľmi dobrých slovenských kolegov a chcem aj touto cestou viery vyjadriť solidaritu aj pánovi 
Kovačičovi, gratulujem mu za novinársku cenu. Ja si myslím, že čestní novinári sa musia zomknúť, musia 
robiť to, čo doteraz poctivú novinárčinu, lebo politika im určite nič nedaruje a musíme sa absolútne 
zomknúť.“ 
 
Katerzyna Pilarska k situácii okolo médií na Slovensku uviedla, cit: „Žiaľ, deje sa podobné ako sa dialo 
u nás a je to veľmi smutné. Vlastne najhoršie je to, že nemôžme urobiť veľa, môžeme protestovať, 
môžeme hovoriť nahlas, že s tým nesúhlasím a hoci nie je to jednoduché, novinári tiež majú život a majú 
hypotéku a vlastne rodiny, ale najhoršie je to, že vlastne či protestujeme, či neprotestujeme, vyzerá to 
potom takisto a určite potrebujeme zákony /nezrozumiteľné/ nahradili, lenže najhoršie je to, že vlastne 
vláda, o ktorej hovoríme veľmi o zákony sa nestará, čiže vlastne robia potom veci aj proti zákonom                   
a my musí mať nejak na to pozerať a nie je to jednoduché. Neviem čo mám vám povedať, že neviem 
aký je dobrý smer, lebo jediné čo my sme sa rozhodli robiť bolo protestovať a čakať až bude zmena. Žiaľ 
u nás to bolo 8 rokov.“ 
 
Podľa podávateľa si RTVS „...osvojila názor p. Kovačiča ohľadom orbanizácie médii a vyrobila reláciu,              
v ktorej jednostranne, prostredníctvom dvoch príspevkov vysvetľuje čo je to orbanizácia médii a ako sa 
menila tvár médií v Poľsku. Rozdeľovanie spoločnosti pokračuje v priamom prenose. Na jednej strane 
sú tí zlí, ktorí sa chystajú ovládnuť, resp. ovládli média a na druhej tí dobrí, ktorí sa tomu bránia                             
a vysvetľujú aké zlé to celé je. Ak chcete počuť iný názor, komentár, do negatívneho svetla dávanej 
strany, čakáte zbytočne...“  
Nemyslíme si, že by si RTVS v daných príspevkoch  osvojila názor M. Kovačiča ohľadne orbanizácie 
médií. Moderátor programu Komentáre dňa danú tému len nastolil a následne oslovení novinári 
priblížili svoje skúsenosti s vývojom situácie ohľadne médií v ich krajinách. Ich názory síce boli 
subjektívne, avšak podľa nášho názoru držali sa verejne dostupných a často medializovaných 
informácií a faktov, a predovšetkým sprostredkovávali svoje vlastné skúsenosti. 
K situácii na Slovensku sa vyjadrili veľmi stručne, v zmysle, že ju považujú za obdobnú ako v ich 
krajinách, nehodnotili však ani sa kriticky nevyjadrovali k žiadnemu konkrétnemu subjektu, ich 
vyjadrenia boli všeobecného charakteru. 
 
Na základe predloženej analýzy sa domnievame, že predmetné spravodajské príspevky neboli 
v rozpore s objektivitou, resp. s § 25 písm. b) zákona č. 264/2022 Z. z. 



 6 

*    *    *  
 
ZÁVER: 
Na základe uvedeného sme toho názoru, že vysielateľ programovej služby RTVS 24 odvysielaním relácie 
Komentáre dňa zo dňa 28. 5. 2024 neporušil ustanovenie § 25 písm. b) zákona  č. 264/2022 Z. z. 
Podnet na preverenie navrhujeme posúdiť ako neopodstatnený.            
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           
 
 
 



 7 

 K bodu č. 27    
 

Prepis/popis monitorovaného vysielania k Správe o kontrole dodržiavania povinností podľa zákona 
č. 264/2022 Z. z. (podnet na preverenie č. 0172/SO/2024) 
 
Monitorované vysielanie: Komentáre dňa  
Deň vysielania: 28. 5. 2024       
Čas vysielania:  09:20 hod.      
 
Vysielanie bolo monitorované zo záznamu Rady.  
 
časový kód záznamu o cca: 
09:19:52 začiatok záznamu 
pokračovanie programu Správy :24 
09:20:14 začiatok programu Komentáre dňa 
Prehľad správ: 
Vyhostenie namiesto útočiska 
Nové kamery v mestách 
Upozornil na orbanizáciu a skončil 
 
Správy: 
Do hasičov pri zásahu na D1 vrazilo auto 
A. Marčevskyj pribudol na sankčný zoznam 
20 miliónov eur na kamery pre samosprávy 
 
M. Kovačič upozornil na orbanizáciu médií (začiatok príspevku cca 09:45:36) 
 
Alfonz Šuran, moderátor: „Novinár a moderátor Michal Kovačič včera popoludní na záver relácie, ktorú 
v Televízii Markíza moderuje, upozornil na orbanizáciu slovenských médií, ktorej sme podľa neho                      
na Slovensku svedkami. Na jeho slová o politických tlakoch a snahách o zásahy vedenia, reagovala 
televízia odmietavým stanoviskom. Za Michala Kovačiča sa síce postavilo takmer 100 jeho kolegov,                      
no ako on sám dnes informoval po stretnutí s nadriadenými, bolo mu oznámené, že relácia Na telo 
končí s okamžitou platnosťou a Televízia Markíza nemá preňho momentálne žiadnu prácu. 
Pripomeňme si, čo vlastne moderátor Michal Kovačič povedal.“ 
Michal Kovačič, novinár, moderátor: „Čelíme tlakom nielen od politikov, ale aj od vlastného vedenia. 
Pokusy o cenzúru v diskusiách začali hneď začiatkom roka a dennodenným tlakom čelili krátko na to aj 
Televízne noviny. Slovensko práve teraz prežíva boj o orbanizáciu našich televízií. Ak to nezastavíme, 
bude to mať zničujúce následky pre slovenskú demokraciu.“ 
Stanovisko TV Markíza: „Televízia Markíza ako oprávnený vysielateľ a držiteľ príslušných autorizácií 
nesie redakčnú zodpovednosť za účinnú kontrolu nad obsahom vysielania. Moderátor zneužil vysielací 
čas na prezentovanie osobných názorov v rozpore so zákonom o mediálnych službách a etickým 
kódexom novinára. Preto pristupujeme k okamžitému prerušeniu vysielania relácii Na telo a Na telo 
plus. Vyvodenie dôsledkov za porušenie povinností zo strany zamestnanca je internou záležitosťou 
Televízie Markíza.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „O tom, čo si máme predstaviť pod pojmom orbanizácia médií, sa budeme 
zhovárať s Markom Fintom, redaktorom denníka Napunk. Dobrý večer.“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „Dobrý večer prajem.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Aký je váš základný komentár k tomu včerajšiemu záverečnému slovu 
Michala Kovačiča, vystihol tú situáciu na Slovensku tým prirovnaním k orbanizácii. Je to naozaj tak?“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „Nemyslím si, že je to explicitne orbanizácia, lebo orbanizácia je 
špeciálne ladená na maďarské politické a ekonomické pomery a je to natoľko špecifický jav, že by som 
ho nepoužíval v slovenčine. To ale že čo sa deje s médiami na Slovensku je určite niečo podobné aspoň 
vo výsledku.“ 



 8 

Alfonz Šuran, moderátor: „Čo to teda znamená tá orbanizácia médií, čo si pod tým vlastne máme 
predstaviť?“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „No ako som spomínal je to veľmi špecifický jav v Maďarsku 
a hlavným cieľom, čo je dominancia na mediálnom trhu s médiami hlavného prúdu, ktoré ktoré hlásajú 
hlavne propagandu a k čomu viedol systematický politický projekt ovládnutia verejnoprávnych                              
a napokon aj komerčných médií s využitím štátnych peňazí a peňazí oligarchov a veľkopodnikateľov, 
ktorí sú veľmi blízki Viktorovi Orbanovi.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Ako vyzerá teraz tá mediálna situácia v Maďarsku a aká dlhá cesta k nej 
viedla?“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „No bola to dlhá cesta. Orbán, ako mladý politik začal využívať 
médiá na budovanie imidžu po roku 1989 a bol veľmi veľmi populárny, ale keď vyšli najavo jeho prvé 
kauzy Fideszu, v očiach médií stratil imidž toho čistého politika a napokon prehral voľby v roku 1994                 
a on to pochopil tak, že médiá mu ukrivdili a začal budovať vlastné mediálne portfólio. V roku 2002 tiež 
prehral voľby a tak potom pridal, zmenil nejaké móresy a v roku 2006, keď vláda socialistov a liberálov 
začína mať problémy, chytil sa šance a dokázal tematizovať verejné veci s tým mediálnym portfóliom   
a keď v roku 2010 vyhral z toho dvojtretinovou väčšinou prvýkrát , jednou z prvých vecí čoho sa ujal, 
bola transformácia mediálneho priestoru, zmenil napríklad mediálny zákon, vytvoril mediálnu radu                    
z ľudí, ktorí mali veľmi blízko k Fideszu, mal potom dostatočný finančný a personálny a intelektuálny 
potenciál na úplné pretransformovanie tým verejnoprávnych médií a veľmi presný plán na to, ako môže 
mať dosah na komerčné médiá. Potom vytlačil zahraničných investorov, začal budovať obrovské 
mediálne portfólio, jeho oligarchovia nakúpili napríklad druhú najväčšiu komerčnú televíziu, rádiá, 
lokálne, župné denníky, najväčší online portál Origo a tak ďalej a všetko potom v roku 2018 
pretransformoval do Nadácie /nezrozumiteľné/, oligarchovia tejto nadácii darovali médiá zadarmo                  
a napokon získali aj najväčší nezávislý spravodajský portál Index, takže majú obrovskú dominanciu                  
na domácom trhu a majú veľmi veľmi silné portfólio na domácom mediálnom trhu.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Dobre, ale stále sú tu nejaké verejnoprávne médiá, ako dnes v Maďarsku 
vyzerajú?“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „Ja si nemyslím, že sú to verejnoprávne médiá, v Maďarsku 
verejnoprávne médiá neexistujú, sú to explicitne štátne médiá. Majú viaceré televízne vysielania, rádia 
a aj maďarskú tlačovú agentúru a všetko toto sa využíva hlavne pre proorbánovskú propagandu.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Komerčné médiá sa ale takto jednoducho ovládnuť nedajú. Vy ste síce 
spomínali, že oligarchovia niektoré kúpili, ale predsa musia existovať aj iné. Ako voči nim postupujú?“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „No tak je to rôzne, ale ovládnutie médií ide to hlavne cez 
oligarchov, ktorí nakupujú médiá, ovládajú reklamný trh, ide to aj cez štátne reklamy, ktoré také médiá, 
ktoré nie sú provládne jednoducho nedostávajú a existuje aj vytlačenie konkurencie z trhu, ovládnutie 
mediálnych portfólií cez biele kone a tak ďalej a tá propaganda vyzerá tak, že rôzne príklady napríklad 
existuje formát minútových správ, ktoré sú čisté čistou štátnou propagandou a ľudia ich môžu vidieť 
napríklad v polčasoch futbalových zápasov a je to totálne ovládnutie aj tých verejnoprávnych                                
či štátnych médií aj tých aj tých komerčných médií, napríklad moderátori druhej, teraz už najväčšej 
komerčnej televízie v Maďarsku TV2 pred voľbami v roku 2022, ale aj myslím, že pred voľbami v roku 
2018 verejne prehlásili, že budú voliť Viktora Orbána a Fidesz, takže takto to celé funguje.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Ako na tú situáciu reaguje maďarská verejnosť, sleduje tie médiá alebo si 
hľadá informácie inde, pretože v tých voľbách, keď sa pozrieme, stále volí Viktora Orbána jeho stranu.“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „No tak časť maďarskej verejnosti sa s tým vôbec nezaoberá 
hlavne na vidieku, mnohí sú rezignovaní, ale značná časť verejnosti podporuje ešte existujúce nezávislé 
médiá, ktoré ešte určite v Maďarsku existujú, ale nemajú to ľahké, lebo nevedia sa dopracovať                                
k napríklad informáciám, vládni politici sa s ním nebavia, ale majú veľmi veľkú čítanosť a začali aj 
napríklad crowdfundingovými zbierkami, takže ich tak tá komunita a tí čitatelia držia nad vodou a tí 
kolegovia odvádzajú naozaj veľmi dobrú prácu, lebo robia napríklad aj investigatívu z medzinárodných 
grantov hlavne, ale Fidesz im v tom chce asi zabrániť, napríklad vymysleli teraz zákon o suverenite, 
ktoré môže normálne médiá odtrhnúť od tých medzinárodných grantov, takže absolútne to nemajú 
ľahké.“ 



 9 

Alfonz Šuran, moderátor: „Čo by ste poradili slovenským médiám, aby sme sa u nás vyhli tomuto 
trendu?“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „No tak recept nemám, ale ja si myslím, že novinárčina                               
na Slovensku je na vysokej úrovni. Ja poznám veľmi veľmi dobrých slovenských kolegov a chcem aj touto 
cestou viery vyjadriť solidaritu aj pánovi Kovačičovi, gratulujem mu za novinársku cenu. Ja si myslím,  
že čestní novinári sa musia zomknúť, musia robiť to, čo doteraz, poctivú novinárčinu, lebo politika im 
určite nič nedaruje a musíme sa absolútne zomknúť.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Hovorí Mark Finta, ďakujeme.“ 
Mark Finta, novinár, denník Napunk: „Ďakujem pekne, dovidenia.“ 
 
 
V Poľsku menil tvár médií J. Kaczyński (začiatok príspevku 09:54:37) 
 
Alfonz Šuran, moderátor: „No a o skúsenosť s dočasným ovládnutím médií má aj Poľsko. O situácii                   
v tejto krajine sa budeme rozprávať s novinárkou Katerzyna Pilarskou, dobrý večer z Bratislavy.“ 
Katerzyna Pilarska, novinárka, bývalá editorka Polskie radio: „Dobrý večer.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Vy ste kedysi pracovali v poľskom rádiu na 1. programe ako publicistka, 
editorka či dramaturgička. Prečo ste odišla, ako vyzerali tie zmeny v poľskom verejnoprávnom 
rozhlase?“ 
Katerzyna Pilarska: „No, začali sa takou vlastne veľkou propagandou, to bolo veľmi rýchle a keď prišla 
nová vláda, tak už v prvých dňoch, keď sa rozhodli zmeniť šéfov v rozhlase a v televízii, zmenili nám 
riaditeľa, čiže vlastne zmenili nám potom všetko. Nám sa zmenil aj potom šéf redakcii a išlo to už potom 
dole a vyzeralo to tak, že vlastne sa tu pracovať nedalo.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Akú predstavu o novinárskej práci mal ten nový riaditeľ rozhlasu, povedal 
vám otvorene, čo môžete čakať a čo sa bude diať?“ 
Katerzyna Pilarska: „Mali sme také stretnutia, kde vo veľkej sále stretli sa všetci novinári prvého 
programu a hovorím za rozhlas samozrejme a povedali nám vlastne, že nič o nás nevie, nevie, kto sme, 
čo urobíme, ale vie už teraz, že našou úlohou nebude klásť otázky. Povedal nám to jasne, že odteraz 
budeme hlásiť stanovisko vlády a bolo to naozaj veľmi prekvapujúce. Bolo ťažko tomu uveriť, ale veľmi 
rýchlo to začalo aj tak vyzerať, že dostávali sme správy, že čo môžeme robiť a čo nie, s kým môžeme 
rozprávať a s kým nie, koho môžeme pozvať do programu, aké témy sú dôležité, aké témy by nemali 
byť vôbec v éteri a napríklad máme tam takú situáciu, že prvý deň nového šéfa a mala som popoludní 
program a novinárka, ktorá mala robiť reláciu politickú scénu od 3:20, o prvej sa dozvedela, že vlastne 
už nepracuje, takže ja ja som bola editorkou toho programu, bola som úplne v šoku a tak to vyzeralo 
potom každý deň, čiže to bol ten začiatok a potom bolo len horšie.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Dal vám ten nový riaditeľ nejako najavo, že bude najlepšie ak odídete,                    
ak s ním nesúhlasíte?“ 
Katerzyna Pilarska: „Vlastne oznamy veľmi nerozprával, okrem toho jedného stretnutia nemali sme                  
s ním žiadny kontakt, len bolo to vidno v tom, čo nám hovorili, že máme robiť, čiže bolo jasné, že alebo 
s tým súhlasíme a zostaneme a budeme robiť to, čo oni chcú alebo jeden za druhým sme odchádzali, 
lebo sme vedeli, že toto robiť nechceme, čiže nebolo to tak povedané, že máte odísť, ale boli robené tak 
menšie zmeny ako napríklad ťahali ľudí z programov, čiže nemohli pracovať, nemohli zarábať alebo 
vlastne nám hovorili, že máme urobiť niečo úplne proti nám, tak sme sa museli rozhodnúť, či chceme 
tak ďalej pracovať.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Koľko novinárov, koľko kolegov odišlo a ako dlho trvalo, kým si tieto zmeny 
všimli poslucháči ako reagovali?“ 
Katerzyna Pilarska: „V prvých mesiacoch to také poľské /nezrozumiteľné/ novinárska spoločnosť 
sledovalo, odišlo z rozhlasu a z televízie viac ako 200 ľudí. Samozrejme jedni odišli, lebo nejak museli, 
iní by chodili, ale vlastne aký to bol ten dôvod, nebol dôležitý, väčšinou boli to dôvody politické, len či si 
to všimli poslucháči, to je ťažko povedať, lebo vlastne my s nimi tak stále kontakty nemáme, čiže určite 
to bolo vidno, že keď človek videl čo sa deje, asi mohol sa rozhodnúť, ale samozrejme tá zmena, keď ide 
o poslucháčov, možno nebola až tak rýchla. Inak začínali sme, keď prišla tá zmena, mali sme 10 percent 



 10 

počúvanosti a po 8 rokoch už to bolo 4, keď ide o prvý program poľského rozhlasu, čiže určite aj 
poslucháči si to mohli nejak uvidieť.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Bolo to podobné aj v poľskej verejnoprávnej televízii?“ 
Katerzyna Pilarska: „Tam asi bolo to ešte horšie, lenže ja som tam nepracovala, tak mi je trochu ťažko 
o tom povedať niečo viac, ale samozrejme v televízii to sa začalo hlavne v tom programe informačnom 
a tam tá zmena bola veľmi veľmi tým smerom propagandy, ako samozrejme aj my sme tú propagandou 
cítili, ale /nezrozumiteľné/, čiže taký náš hlavný program informačný o 19:30 to vlastne už v prvých 
dňoch sa začala taká propaganda na opozíciu, na Európsku úniu, na všetko to sa dialo proti vláde,                   
že to sa vlastne ani nedalo počúvať.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Vy sledujete situáciu na Slovensku, deje sa teraz niečo podobné, čo sa vtedy 
dialo u vás v Poľsku aj u nás. Čo by ste poradili slovenským novinárom?“ 
Katerzyna Pilarska: „Žiaľ, deje sa podobné ako sa dialo u nás a je to veľmi smutné. Vlastne najhoršie je 
to, že nemôžme urobiť veľa, môžeme protestovať, môžeme hovoriť nahlas, že s tým nesúhlasím a hoci 
nie je to jednoduché, novinári tiež majú život a majú hypotéku a vlastne rodiny, ale najhoršie je to,                  
že vlastne či protestujeme, či neprotestujeme, vyzerá to potom takisto a určite potrebujeme zákony 
/nezrozumiteľné/ nahradili, lenže najhoršie je to, že vlastne vláda, o ktorej hovoríme veľmi o zákony sa 
nestará, čiže vlastne robia potom veci aj proti zákonom a my musí mať nejak na to pozerať a nie je to 
jednoduché. Neviem čo mám vám povedať, že neviem aký je dobrý smer, lebo jediné čo my sme sa 
rozhodli robiť bolo protestovať a čakať až bude zmena. Žiaľ u nás to bolo 8 rokov.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Hovorí Katerzyna Pilarska a podľa mojich informácií sa situácia v poľskom 
rádiu zmenila, a vy sa po rokoch vraciate. Tak vďaka za rozhovor a veľa šťastia.“ 
Katerzyna Pilarska: „Ďakujem, držím vám palce.“ 
Alfonz Šuran, moderátor: „Ďakujeme aj my. No a Komentáre dňa sa končia. Vďaka za pozornosť aj 
vám a pekný večer.“ 
 
10:00:44 koniec programu Komentáre dňa 
10:00:45 začiatok programu Aktuálne :24 
10:04:59 koniec záznamu   
  
 
 
 


